Wednesday, April 21, 2010

puisi-puisi

MALAHAN
O kewujudan, ia hinggap di belakangku
Seperti hering besar yang hodoh
Apabila matahari terik
Ia menggelapkan seluruh
Jasad
Malah ia berkata
“Engkau bukan sekutu, atau bangkaiku”
Tapi aku terbang dengan ia
Malahan aku menjadi ia


PERASAAN
Perasaan tidak patut dituliskan
ia tidak pun punya erti
tidak ada jawapan, lalu tidak ada kebenaran
tidak kongkrit, tidak juga logik
lalu simpan
jangan bajai, biar ia mati.



KEBENARAN
Kebenarannya
Kita tidak pun mencari kebenaran
Kita ciptai, dari ilusi-ilusi sendiri
Daripada keinginan-keinginan
yang kita sembunyikan
Seperti aku yang mahukan engkau
aku kata cinta kebenarannya.



FIKIRANKU
seperti laut
Ombak yang bising dan meribut
Masih tak membongkar rahsia
Jurang gelap dan terasingnya.



DUKA
Aku berlindung daripada kedukaan
Dengan kedua-dua belah tapak tangan
Aku menutupi muka
Sedang hati merasainya.

3 comments:

Taf Teh said...

Aarrgghhhhhh menulis dengan gaya tersendiri (original) tanpa terikut dengan rentak emosional/sentimental pemuisi jalanan!!!

Itu yang buat saya suka dengan puisi2 mukhsen-x.

Lily Abdullah said...

Tabik!

mukhsen_x said...

ini..
:)