Monday, April 12, 2010

Hoben jang hoben!

Saya tidak bermain bola sepak. Mungkin atas dasar kemahiran kinestatik saya adalah pada tangan, bukan pada kaki. Kegilaan sukan saya adalah pada ping-pong (dan beberapa tahun kebelakangan ini, badminton kerana kesukaran untuk mendapatkan teman ping-pong sepermainan). Kerana saya tidak bermain bola, saya tidak memahami keperinciannya, contohnya, bagaimana sepakan melengkung itu dibuat, apakah perbezaan antara formasi, kelebihan dan kekurangannya, bagaimana perasaannya menggelecek 3 orang pemain lawan, sehingga saya tidak dapat menghargai sepenuhnya kesenian permainan ini berbanding ping-pong. Kerana bermain ping-pong, saya mengerti setiap stroke, topspin atau backspin, defensive atau offensive, variasi-variasi servis, teknik setiap servis itu perlu dihantar dan dibalas, bagaimana pergelangan itu perlu diputar, berapa pantas ia perlu dibuat, perasaannya ketika memutar, perasaannya ketika smash, perasaannya dan teknik membalas apabila pihak lawan menghantar bola spin yang aneh, loop yang kencang secara tiba-tiba, hook yang melencong, atau pukulan chop yang seperti anti-graviti.


Tetapi saya sangat gemar ke stadium menonton bola sekiranya ada kelapangan dan uang, terutamanya sekiranya ia melibatkan negeri tempat saya dibesarkan. Lalu saya kira saya tetap peminat bola, mungkin dari perspektif yang lain. Bukan peminat kesenian permainannya, tetapi keghairahannya. saya sangat menyukai keghairahannya, sifatnya sebagai sukan rakyat. Saya tidak dapat menghayati keseniannya dan merasa bosan menontonnya di TV kecuali babak-babak gol. Saya tidak akan dapat menikmati keghairahan bolasepak dengan duduk di kedai mamak sambil makan tosei dan minum teh tarik, menonton pemain asing, di negara asing dan bahasa yang asing. Kerana itu, berbanding menonton perlawanan maschester-chelsea contohnya, saya lebih senang menonton siaran ulangan spongebob. Saya kira keghairahan bolasepak adalah di stadium (tetapi kerana mengerti kesenian ping-pong, mungkin sekiranya ada siaran langsung pada pukul 3 pagi, saya sanggup untuk bangun dan kalau ada kumpulan penyokong yang mahu berkumpul di kedai mamak, saya akan pergi).


Keghairahan bolasepak ialah memakai jersi pasukan sokongan, bersorak dan menjerit bersama orang lain yang memakai jersi yang sama, dan nun di sana ada kelompok yang lain yang memakai jersi yang lain, dan kami “bermusuh.” Kerana itu saya kira, ketika menonton bolasepak di kedai mamak, ada yang memakai jersi pasukannya untuk merasai keghairahan ini, tetapi ia tetap jauh berbeza dengan pengalaman di stadium. Di stadium, kami punya interaksi secara langsung dengan pemainan di padang.


Kami bersorak memberi sokongan terhadap pasukan, menyanyi, memukul gendang, mengibar bendera, membuat ombak, menggantung banner, memaki, memprovok penyokong lawan, memprovok pemain lawan, memprovok pemain sendiri sekiranya mereka membuat kesilapan, memprovok pengadil sekiranya dilihat seperti berat sebelah, memprovok polis malahan memprovok mascot TMnet (provokasi-provokasi ini, contohnya “refree bodoh!” yang menggema satu stadium, bukan bermaksud refree itu memang bodoh. Kami mengerti refree itu hanyalah manusia biasa, yang mungkin pandangan matanya boleh tersilap, dan tentu pandangan matanya lebih tepat berbanding kami yang duduk lebih jauh daripada satu-satu eksiden di padang, dan lebih memahami pula peraturan bola sepak (lebih pandai), tetapi ia hanyalah satu cara bagi menghangatkan suasana)* Inilah kehebatan sebenar bola sepak, stadium! Dan saya kira, secara asasnya dalam semangat kesukanan, penyokong dalam apa-pun acara sukan, adalah sifat tempatannya. Walau betapa lemahnya sesuatu pasukan, kerna ia tempatan, maka itulah pasukan yang perlu kita sokong.


Kerana itu saya cukup meluat apabila ada yang menyatakan, “saya peminat bola, tetapi tidak menonton permainan tempatan kerana permainan kita tidak sehebat pemain antarabangsa” (secara umumnya inilah maksudnya, walaupun ayatnya berbeza). Ya, benar ranking kita tercorot. Ya benar, ada banyak kelemahan dan kekalutan dalam pengurusan dunia bola sepak kita**. Tetapi beginilah, katakan anda punya seorang anak yang tidak comel dan lembab. Dan jiran anda pula mempunyai anak yang comel dan pintar. Adakah anda memuji, mengagungkan, menyokong, membelikan buku pelajaran anak jiran anda itu dan dalam masa yang sama menghina, dan mengabaikan anak sendiri? Adakah anda sedar bahawa anak anda itu adalah darah daging anda, maka ketidakcomelan dan kelembapannya adalah refleksi dari anda sendiri? Samalah seperti bola sepak kita, ia adalah refleksi keupayaan kita yang sebenarnya. Maka sekiranya anda punya anak yang tidak comel dan lembab, adalah penting untuk anda sebagai ibu bapa menyokong, mendorong, dan membantunya supaya ia dapat mengatasi kekurangan-kekurangan tersebut. Bukannya memakai jersi MU ketika menonton MU menentang Malaysia, contohnya.***



___________________


*Saya kira provokasi-provokasi penonton ini sedikit sebanyak menggambarkan keinginan-keinginan kami di luar yang tidak dapat diterjemah. Fikirkan pemain itu sebagai pemimpin, pengadil itu sebagai hakim, dan polis itu sebagai penguatkuasa (err.. polislah), dan hanya di dalam stadium kami bebas mengkritik dan memaki golongan ini. - Tetapi tidaklah sehingga membakar kerusi seperti penyokong Kelantan. Sikap penyokong Kelantan ini telah menguatkan pandangan saya bahawa sokongan masyarakat Kelantan terhadap pembangkang bukanlah atas dasar kematangan politik, tetapi emosi kenegerian dan anti-federal semata-mata. Nantilah saya akan bincangkan dalam artikel “masyarakat Kelantan daripada pandangan orang luar”.


** Contohnya pengurusan atasan yang dikuasi istana dan ahli politik. Saya kira ini menutup ruang teguran dan kritikan, yang sangat penting dalam membangunkan bola sepak.


***Saya mengesyaki, sokongan masyarakat terhadap bolasepak asing bukanlah pada kesenian semata-mata, kerana ada juga golongan yang tidak mengerti kesenian bola sepak memakai jersi MU dan menonton perlawanannya pada pukul 3 pagi di kedai mamak. Saya kira kegilaan golongan ini pada bolasepak asing ialah kerana dipengaruhi oleh pandangan ia sebagai budaya popular, hip, dan trendy. Nilai komersil yang digerakkan dalam medialah, sama ada secara langsung (iklan) dan tidak langsung (ruang bola sepak eropah yang tiga kali ganda lebih besar ruangnya di dalam bahagian sukan suratkhabar berbanding bolasepak tempatan) yang menyebabkan bola sepak asing lebih diagungkan.





Dan sungguh (ho ho), saya menulis artikel ini bukan atas sebab N.S memenangi piala FA (hoben Jang hoben!). Dan saya cukup kagum dan tersentuh dengan penyokong kedah, yang sempat bersalam dan mengucapkan tahniah selepas perlawanan tamat. N.S memang hebat, dan kedah juga. :) -gua pakai jersi merah sebab tak suka kaler kuning, hoho.

3 comments:

Anonymous said...

haaa ko lim macam2 arr..jom main ping pong dah lama x lawan ko..hahah

mukhsen_x said...

ha ha. malas ah, tak meningkatkan skill lawang ngan ko. ha ha ha.

Anonymous said...

haha..ko kalah memanjang ngan aku memang la x meningkat skill kko...hak3