Monday, March 29, 2010

PEMILIHAN CALON HULU SELANGOR

Kelihatannya, seperti ada desakan untuk meletakkan calon Umno di Hulu Selangor. Alasannya mudah, sebagaimana yang dinyatakan oleh 2 orang ahli akademik dalam berita minggu semalam (saya tidak pasti sama ada mereka telah dikangkungkan oleh Hishamuddin Rais atau tidak, nanti saya check, :) ), dan pandangan ahli UMNO dalam berita harian hari ini; iaitu ianya adalah kawasan majoriti Melayu, dan dengan andaian calon PKR dahulu menang kerana beliau adalah seorang melayu. Inilah contoh Ironinya 1Malaysia, selain isu-isu perkauman lain dalam tempoh selepas ianya dilancarkan yang seakan-akan menjadi penikam belakang idea murni PM. Inilah juga contoh klasik isu-isu dalam BN, yang merupakan antara duri-duri dalam daging BN yang tulang utamanya adalah perkauman. Perkauman adalah asas dalam BN kurna penubuhan awal parti-parti utamanya adalah untuk memperjuangkan kepentingan kaum. Kurna itu dapat ditemui politikus yang dilabel ultra Melayu dalam UMNO, ultra Cina dalam MCA dan Ultraman dalam MIC.

Secara mudah dan umum, saya ulang secara mudah dan umum untuk tidak memanjangkan artikel, kemerosotan BN pada 2008 adalah kerana masyarakat India melihat kelemahan MIC dalam memperjuangkan kepentingan mereka, Cina melihat kelemahan MCA dan kedua-dua kelompok ini pula melihat UMNO sebagai keterlaluan, malahan menjulang keris pun menjadi cukup sensasi dan dianggap ancaman (walaupun sekadar satu simbolisme komitmen pemuda UMNO untuk memperjuangkan bangsanya, kelihatannya seperti ada pihak yang terasa perutnya ditikam, anehnya bukan hanya dikalangan DAP, tetapi MCA sendiri- nah, lihat betapa sentimen perkauman itu sangat kuat).

Memendekkan cerita, timbulnya isu pemilihan calon ini adalah didasari oleh perkauman sebagaimana yang dinyatakan di atas. Pada pandangan saya, untuk kebaikan jangka masa panjang (seawalnya kalau tidak dalam piliharaya kecil ini, tetapi dalam pilihanraya umum akan datang), BN perlu mengekalkan calon MIC, dengan syarat calon baru dan tidak terlalu tua, yang fasih berbahasa melayu dan bukannya Palanivel yang merupakan kroni kuat Ultraman itu (yang tidak disukai oleh orang Melayu, dan Cina terutamanya, termasuk juga India). Pertamanya, ia penting supaya nanti tidak dijadikan bahan ketawa PR betapa kosongnya slogan 1Malaysia sekiranya calon dari UMNO dipilih. Satu point yang cukup baik dalam kempen di Hulu Selangor, malahan pilihanraya akan datang untuk PR memperlekehkan 1Malaysia bagi meraih sokongan bukan Melayu.


Keduanya, membuat unjuran sokongan secara mudah; kerana majoriti Melayu, maka calon Melayu ada peluang yang lebih baik untuk menang adalah salah (Kesalahan ini, nantilah, saya huraikan dalam post akan datang). Saya kira, calon India juga mampu meraih sokongan orang Melayu yang cukup untuk memenangi kerusi sekiranya dilihat dari unjuran yang lebih komprehensif dan terperinci yang akan saya tunjukkan nanti.

Kepada PR, terutamanya Anwar, inilah waktu yang cukup baik untuk beliau membuat penjelasan, menangkis serangan-serangan bertalu yang sedang dihadapinya kini, dalam waktu kempen nanti. Dan PR perlu meletakkan calon Melayu kerana calon dari bangsa lain adalah terlalu berisiko, terutamanya sentimen-sentimen perkauman jangka panjang seperti isu kuda tunggangan yang akan dimainkan.

No comments: