Tuesday, September 16, 2008

Selamat Hari Malaysia!!

Semua orang berbeza, dan semua orang sama. Cuma kita selalu memikir perbezaan terlalu dalam supaya kita ini istimewa kerana tidak sama dengan orang lain. Kita cuma dapat menerima perbezaan sekiranya ia tidak berkonflik dengan keinginan-kepentingan kita sendiri. Sebenarnya isu apa yang paling asas ialah kepentingan diri sendiri.
Keinginan / kepercayaan kita mustahil akan selalu harmoni dengan keinginan / kepercayaan orang lain. Itu fakta. Kemudiannya bagaimana kita mempertahankan keinginan kita itu, itulah yang menentukan segala-galanya. Disitulah berlakunya toleransi, tolak ansur dan penyerahan, dan disitu juga berlakunya pandang rendah, kebencian, dan pergaduhan.
Sebaiknya, penyelesaian paling tepat ialah menang-menang. Itu yang mungkin berlaku dalam membentuk kemerdekaan kita. Cuma apabila generasi, sosio-ekonomi dan persekitaran berubah, situasi menang-menang itupun berubah penafsirannya. Melaksanakan dan mengekalkan situasi menang-menang itu bukanlah perkara mudah. Kita mencuba-mencuba-mencuba, seharusnya atas dasar bahawa tidak ada satu pihak pun yang sempurna. Duduklah dalam satu bulatan, buang jauh-jauh cauvinis, dan dengar tanpa prejudis. Apabila kita dengar dengan peka, kita akan faham.
Atau kita memilih menang-kalah. Yang kita fikir jawapan paling mudah, menentukan, dan muktamad. Dan duduklah di dalam dewan atau parlimen seperti monyet-monyet. Yang menjerit-jerit dan tidak pernah mendengar. Yang hanya mahu melihat orang lain kalah dan pergi mampus.

3 comments:

hafiz said...

SELAMAT HARI MALAYSIA! Selamat Tertubuhnya Kerajaan Baru! hari ini kita rayakan. esok lusa tulat tetap kita rayakannya!!!!

Anonymous said...

Selamat!! :)

kingbinjai said...

salam maal hijrah